- Philips denkt serieus na over een beursgang voor haar huishoudtak, bekend van de koffiezetapparaten en airfryers.
- Sinds een jaar staat het bedrijfsonderdeel te koop. Vooral Chinese kopers hadden interesse, maar de coronapandemie bemoeilijkt het verkoopproces.
- Het bedrijf denkt rond de 3 miljard euro te kunnen krijgen voor het onderdeel. Het afstoten moet in het derde kwartaal van dit jaar zijn geregeld.
Medisch technologiebedrijf Philips denkt nu toch serieuzer na over een beursgang voor zijn tak die huishoudelijke apparaten als koffiezetapparaten en airfryers maakt. Dat meldt persbureau Bloomberg.
Op basis van ingewijden meldt Bloomberg dat de verkoop van het onderdeel door allerlei coronabeperkingen moeizaam verloopt. Bovendien staat de aandelenmarkt er momenteel goed voor.
Een jaar geleden maakte Philips bekend dat ze haar huishoudtak wil verkopen. Een beursgang is vanaf het begin een optie geweest. In 2016 is de verlichtingstak, het huidige Signify, ook afgestoten via een beursgang.
Chinese interesse voor huishoudtak van Philips
Philips kreeg voor de verkoop van de huishoudtak vooral interesse van Chinese kopers. Door reisbeperkingen vinden die het echter moeilijker om naar Nederland te komen voor het boekenonderzoek.
Ook willen sommige kopers fabrieken inspecteren en bestuurders van Philips in de ogen kunnen kijken voordat ze een definitief bod neerleggen.
Definitieve biedingen voor de huishoudtak zouden eigenlijk in maart bij Philips moeten worden ingediend. Het bedrijf denkt rond de 3 miljard euro te kunnen krijgen voor het onderdeel.
Philips heeft eerder aangegeven dat het afstoten van het onderdeel in het derde kwartaal van dit jaar afgerond moet zijn.
Meer geld voor overnames bij medische technologie
De miljarden die verkoop van het onderdeel oplevert, zullen worden gebruikt voor verschillende bedrijfsdoeleinden, gaf Philips-topman Frans van Houten eerder al aan.
Hij sprak onder meer over overnames op het gebied van gezondheidstechnologie, maar ook over beloningen aan aandeelhouders. Sowieso zal een verkoop de flexibiliteit van de onderneming vergroten, verzekerde hij.